Autizmus-specifikus gyógypedagógiai támogatás

Autizmus-specifikus gyógypedagógiai támogatás

Az autizmus eltérő idegrendszeri fejlődés során alakulhat ki, fontosabb kockázati tényezői genetikai és környezeti hatások. Az érintett kognitív képességek meghatározóak az egyén fejlődése, a teljes személyiség szempontjából, egész életen át befolyásolják azt. Neurodivergens állapot: az idegrendszer eltérően működik a neurotipikus normától.
Mivel a pontos idegrendszeri háttér jelenleg nem beazonosítható, emiatt viselkedéses jegyek alapján diagnosztizálják az autizmust.
Két viselkedéses tünetegyüttes figyelhető meg:
1. a társas kommunikáció és a szociális interakciók minőségi eltérése,
2. korlátozott, ismétlődő viselkedésmintázatok, érdeklődések vagy tevékenységek.

Az autizmus nagyon sokféleképpen nyilvánulhat meg; spektrumállapot.

Egyeseknek enyhe, másoknak súlyosabb tüneteik vannak, és az érintettek nagyon különböző módon tapasztalhatják meg a kommunikációs, társas és érzékelési- észlelési kihívásokat.

Ahogy Dr. Stephen Mark Shore megfogalmazta: „Ha találkozott egy autizmussal élő emberrel, akkor találkozott egy autizmussal élő emberrel.”

Sok autizmussal élő embernek nehézséget okozhat a társas helyzetek értelmezése, érzelmek kifejezése, megértése. Ez befolyásolhatja a családi, baráti kapcsolatait, az iskolában vagy a munka világában való helytállását. Az érintettek gyakran érzékenyek bizonyos hangokra, fényekre, szagokra vagy érintésre. Ez különösen megterhelővé tehet számukra bizonyos helyzeteket (pl. bevásárlás, utazás, iskolai tanulás stb).

iStockphoto.com

Az autizmussal élő emberek közül sokan szeretik a kiszámíthatóságot, nehezen alkalmazkodnak a változásokhoz. Ez a mindennapi tevékenységeiket, életvezetésüket is befolyásolhatja, akár súlyosan korlátozhatja is.
Gyakran speciális érdeklődést mutatnak bizonyos tárgyak, témák iránt, melyekben akár kiemelkedő tudásra és képességekre tehetnek szert.

Pixabay.com


Ezek a tünetek azonban nem csak nehézségeket okozhatnak, hanem különleges erősségeket is jelenthetnek!
Az autizmus egy eltérő működési mód, de az érintett személyek számára a lehető legnagyobb fokú társadalmi részvétel (tanulás, munka, önállóság, társas kapcsolatok, döntéshozatal, közösségi élet) megfelelő támogatással elérhető lehet.

Miért van szükség autizmus- specifikus támogatásra?

Az autizmussal élő emberek sokféleképpen érzékelik és értelmezik a világot, ezért fontos, hogy olyan támogatást kapjanak, mely igazodik az ő egyéni igényeikhez. A támogatás célja, hogy saját erősségeiket és képességeiket kibontakoztathassák.

A személyre szabott fejlesztések segítenek a kommunikációban, a társas kapcsolatokban és az önállóságban.

  • a kommunikáció támogatása. Pl. vizuális segédeszközök, AAK módszerek alkalmazása segíthetnek az érthetőbb és hatékonyabb kifejezésben és megértésben.
  • szociális készségek fejlesztése. Gyakorlatok, melyek segíthetik a társas helyzetek megértését. Érzelemfelismerés, -kifejezés, indulatszabályozás technikáinak tanítása.
  • az önállósági készségek fejlesztése a lehető legnagyobb mértékű felnőttkori önállóság elérése érdekében.
  • érzékszervi támogatás: egyénre szabott környezet kialakítása, védőfelszerelések használata.
  • a környezet, az idő strukturálása (pl. vizuális napirend kialakítása) csökkentheti a szorongást. Az érzelmi biztonság kialakítása alapvető feltétele annak, hogy a meglévő képességek kibontakozhassanak.

Mi az ADHD?

Hasonló módon az autizmushoz, neurodivergens (eltérő idegrendszeri működés jellemzi), spektrum állapot (sokféleképp megjelenő tünetekkel). Gyakran társul autizmushoz.

Az ADHD-ben érintetteknek gondot okozhat a figyelem, a viselkedés kontrollálása, vagy túlzottan aktívak lehetnek.

  • Akinél a figyelemzavar hangsúlyos, az nehezen figyel a részletekre, könnyen elterelődik, gyakran gondot okoz számára a feladatok megszervezése vagy befejezése, gyakran elfelejti a rutinmunkákat.
  • Akinél a hiperaktivitás hangsúlyos, az gyakran izeg-mozog, nehezen tud ülve maradni. Előfordul, hogy megállás nélkül beszél, félbeszakít másokat, nehéz az önuralom megtartása.
  • Aki a kombinált típusú figyelemzavarban érintett, annál a figyelemzavar és a hiperaktivitás/impulzivitás is jelen van.

Miért van szükség specifikus támogatásra?

Az ADHD-val élő emberek az eltérő idegrendszeri működés miatt másképpen gondolkodnak, sokféleképpen értelmezik a világot – ez erősségük is! Fontos, hogy olyan támogatást kapjanak, mely figyelembe veszi egyéni sajátosságaikat (nehézségeiket, erősségeiket), hogy képességeiket a lehető legnagyobb mértékben kibontakoztathassák.

A támogatás kulcsterületei:

  • időmenedzsment: strukturált napirend és rutinok kialakítása (pl. vizuális napi tervek, időzítő, emlékeztető)
  • figyelem támogatása: zavaró ingerektől mentes környezet kialakítása, nagyobb feladatok kisebb részekre bontása
  • impulzivitás kezelése: gyakorlati technikák tanítása, segédeszközök használata
  • viselkedésterápiás módszerek, technikák, jutalmazási rendszer
  • szervezési technikák: rendszerezési technikák tanítása
  • mozgás és kreativitás felhasználása
  • életmódbeli változtatások
  • szükség esetén gyógyszeres támogatás (pszichiáter)

Szakembereink, akikhez bátran fordulhatsz

Márkusné Czifferi Erika

Gyógypedagógus - autizmus spektrum szakirány

Márkusné Czifferi Erika

Gyógypedagógus - autizmus spektrum szakirány

Elérhetőségek és időpontfoglalás

Kapcsolatfelvételi űrlap

Rendelőnk Fóton található autóval és tömegközlekedéssel egyaránt könnyen megközelíthető helyen.

Autóval: Több férőhelyes parkoló áll rendelkezésre a központtól 1 perc sétára.
Vonattal: Fótújfalu megállótól 5 perc sétára.
Autóbusszal: Fóti buszfordulótól (végállomás) 3 perc sétára.

Minden jog fenntartva 2024 © eroforraskozpont.hu | Weboldalt készítette: Krix Marketing

Meggyőződésünk, hogy nehéz élethelyzetekből is van járható kiút. 

Minden jog fenntartva 2024 © eroforraskozpont.hu |

Weboldalt készítette: Krix Marketing